Sejarah Sukan Olimpik!!

Ini adalah sambungan daripada post saya yang sebelum ini....
Sukan Olimpik yang bermula di Olympia di Greece pada 776 SM. Kalendar Yunani adalah berdasarkan Olympiad, tempoh empat tahun antara permainan. Permainan ini diadakan di lembah hutan di Elis. Di sini orang-orang Yunani yang didirikan patung-patung dan kuil dibina di dalam dusun yang didedikasikan kepada Zeus, yang tertinggi di kalangan tuhan-tuhan. Makam yang paling besar ialah gading dan patung emas Zeus. Dibuat oleh Phidias, seorang pemahat. Patung itu dianggap sebagai salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia. Ulama telah membuat spekulasi bahawa permainan dalam 776 SM bukan yang pertama , tetapi permainan pertama yang diadakan selepas mereka telah dianjurkan ke dalam perayaan-perayaan yang diadakan setiap empat tahun akibat perjanjian damai di antara negeri-negeri kota Elis dan Pisa. Eleans dikesan pengasas di Sukan Olimpik Iphitos Raja mereka yang diberitahu oleh Oracle Delphi untuk menanam pokok zaitun yang dari mana wreaths yang menang telah dibuat.

Menurut kepada Hippias Elis, yang mengumpulkan senarai Olimpik menang c.400 BC, pada mulanya acara Olimpik dash 200 meter, yang dikenali sebagai sebuah stadium.
Pemenang dalam permainan telah dinobatkan dengan wreaths dari pokok suci zaitun yang tumbuh di belakang kuil Zeus. Menurut tradisi pokok ini telah ditanam oleh Hercules (Heracles), pengasas sukan ini. Pemenang diarak di sekitar bandar dengan diringan seruling manakala penyokong melaungkan lagu-lagu yang ditulis oleh seorang penyair terkenal.

Sukan Olimpik telah diadakan tanpa gangguan di Greece purba. Sukan ini diadakan walaupun pada tahun 480 SM berlaku Perang Parsi, dan Pertempuran Thermopylae. Walaupun Sukan Olimpik tidak pernah digantung, permainan 364 SM tidak dianggap Olimpik sejak Arkadians telah ditangkap tempat itu, dan menyusun semula sukan ini.

Selepas Pertempuran Chaironeia dalam 338 SM, Philip Makedon dan anak Alexander, mendapat kawalan ke atas Yunani bandar-negeri. Mereka mendirikan Philippeion (a memorial keluarga) dalam s tempat perlindungan, dan mengadakan mesyuarat politik di Olympia pada setiap Olympia. Pada tahun 146 SM, orang-orang Rom menguasai Yunani, dan oleh itu, di Sukan Olimpik. Pada 85 SM, Rom am Sulla merompak tempat itu untuk membiayai kempen menentang Mithridates. Sulla juga bergerak Olympiad 175 (80 BC) ke Rom.

Sukan telah diadakan setiap empat tahun dari 776 SM hingga 393 Masihi, apabila mereka telah dihapuskan oleh Christian Maharaja Byzantine Theodosius I. Permainan Olimpik kuno yang berlangsung selama 1170 tahun.

Kempen yang berjaya untuk menghidupkan semula Sukan Olimpik telah bermula di Perancis oleh Baron Pierre de Coubertin lewat abad ke-19. Sukan Summer moden yang pertama dibuka pada hari Ahad, Mac 24, 1896, di Athens, Greece. Perlumbaan pertama telah dimenangi oleh pelajar kolej Amerika yang bernama James Connolly.


Kesimpulannya, tujuan utama sukan ini adalah untuk menyembah tuhan mereka (ZEUS) dan tanpa kita sedar, kita turut sama menyambah tuhan mereka (bagi yang terlibat dalam sukan ini).

Ini adalah daripada apa yang saya baca serta kaji. Kalau ada kesalahan sila lah comment eh. Sekian,

KopiAis Satu!!!

0 komen kawan-kawanku:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara FahmiJamal@KopiAis23